DIY – måla trägolv

Jag är ju en sucker för gamla trägolv, och det krävs mycket av mig för att inte slita bort vårt relativt nylagda golv, och måla det fina trägolvet som finns där under, som jag fann för ett litet tag sedan. Men någon gång kanske? *HOPPAS ATT JAG FÅR TID, LUST OCH ORK* Hus & Hem har i alla fall skrivit om hur man skall gå till väga, så jag tänkte dela med mig av deras kloka ord till Er.

Det finns i dag utmärkt vattenbaserad golvfärg. Det håller bra med ett eller två lager, men för att få vit färg att täcka en mörk eller fläckig yta brukar det krävas åtminstone tre lager. Men då blir det i gengäld desto hållbarare. Om golvet blir lite slitet och trist om några år går det lätt att bättra på det med ett lager färg igen.

Underarbetet är viktigt, men inte särskilt svårt. Rengör golvet ordentligt. Glöm inte att peta ur springorna. Matta ner de delar av ytan som är blanka med sandpapper. Tvätta med målartvätt och därefter med rent vatten. De delar av golvet som är trärena ska grundmålas först. Kvistar stryks med kvistlack även på gamla trägolv för att slippa genomslag i färgen. Det gäller särskilt för ljusa färger. Låt grundfärgen torka till dagen därpå och färdigstryk minst två gånger.

All färg efterhärdar även om den känns torr. Full slitstyrka har färgen inte förrän efter en halv vecka. Det är bra att tänka på innan man ställer in tunga möbler på golvet.”

Bild via Inspiration & Design

3 tankar om “DIY – måla trägolv

TACK för din kommentar :)