DIY – nytt kakel

När jag köpte lägenheten för ett halvår sedan så bestämde jag mig för att behålla det nygjorda kaklet. Jag älskade själva ”materialet” på kalket. Små glansiga kakelplattor som såg ut som glas. Det enda felet var att det var knallrött. Men jag försökte se det positiva och att det faktiskt var en färgklick i mitt svart/vita hem. Men jag lärde mig aldrig riktigt. Det stack i mina ögon och jag ville inte vara i köket. Det var inte jag, helt enkelt.

Men att kakla om när det satt ett nygjort kakel och jag ändå, inom en inte allt för avlägsen framtid, skall byta kök, kändes inte rätt. Så det blev ett litet DIY-projekt av det hela. Jag målade om kaklet.

Så här gör man;

  • Maskera ytan, så att det inte kommer färg på fel ställen.
  • Rengör kaklet noga. Det är jätteviktigt att ALL smuts och fett försvinner, annars fäster inte färgen ordentligt. Jag köpte T-röd för att vara på den säkra sidan.
  • Slipa om så behövs. Då fäster färgen mycket bättre. Jag gjorde det inte, vilket jag ångrar, eftersom det krävde 4 strykningar i stället för 2.
  • Använd dig av riktig kakelfärg som finns i färgbutikerna, som är gjord för ändamålet. Min köptes på Colorama Gamol.
  • Stryk på färgen med en gummiroller alternativt en fin pensel, för att få ett så slätt resultat som möjligt. En pensel behövs åtminstone till fogarna.

kakel

Detta får även bli min söndagsbild till Fabriken.

4 thoughts on “DIY – nytt kakel

TACK för din kommentar :)

